Seniorze, uważaj na oszustów! Kradzież pieniędzy z konta bankowego.

“Na wnuczka”, “na policjanta”, “na znajomości”, “na sprzedawcę perfum” - oszuści prześcigają się w coraz to nowych metodach wyłudzania pieniędzy. To samo dotyczy także kradzieży funduszy z banku. Niestety, najczęściej ich ofiarą padają seniorzy i osoby starsze. Głównym powodem jest brak świadomości, jakie dane bankowe należy szczególnie chronić. Dziś chcemy Wam właśnie o tym trochę opowiedzieć.

Kradzież pieniędzy z konta bankowego - jakie dane trzeba szczególnie chronić?

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpływa coraz więcej skarg od osób, które padły ofiarą oszustwa i stracili swoje pieniądze z konta w banku. 

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, mówi jasno - Nie podawajmy nikomu numeru karty ani kodu CVV/CVC, nie klikajmy w podejrzane linki otrzymywane SMS-em lub na komunikatorach, uważajmy na telefony osób podszywających się pod pracowników banku i różnych instytucji. 

Na jakie sytuacje trzeba szczególnie uważać? 

Oszuści perfidnie wykorzystują nie tylko brak świadomości osób starszych, ale przede wszystkim ich dziecięcą ufność. Bezpieczny senior w internecie to rozważny senior.

Chcemy Was przed tym chronić, dlatego poniżej przedstawimy Wam kilka sytuacji, w których powinna zapalić się Wam lampka ostrzegawcza. 

  1. Dostajesz SMS z informacjami, że należy dopłacić kilka złotych do przesyłki. W wiadomości jest link do przelewu… Ale przecież nic nie zamawiałeś….

  2. Sprzedajesz lub kupujesz coś na portalu aukcyjnym, a klient/sprzedawca chce skontaktować się poza nim - mailowo lub przez komunikator

  3. Odbierasz telefon od osoby, która przedstawia się jako pracownik Twojego banku. Dzwoni do Ciebie z informacją o dziwnej transakcji lub prosi Cię o zainstalowanie aplikacji. Zakończ rozmowę i zadzwoń na oficjalną infolinię, by to wszystko potwierdzić lub zdementować. 

  4. Ktoś prosi Cię o podanie numeru karty płatniczej lub kredytowej i kodu CVV/CVC. 

  5. Kiedy dostajesz SMS-y autoryzacyjne, przyglądaj im się uważnie. Informują one, na co wyrażasz zgodę. Koniecznie sprawdzaj kwotę przelewu. Zdarza się, że oszuści proszą o zgodę na zmianę numeru telefonu do autoryzacji - wtedy będą mogli potwierdzić każdy przelew. 



A co jeśli osoba podaje się za pracownika banku?

Szczególnie chcemy ostrzec Cię przed oszustami, którzy podają się za pracowników banku. 

Z racji tego, że dzwonią z wirtualnego numeru, na Twoim telefonie może wyświetlić się dowolny ciąg cyfr - także numer infolinii banku. 

Będą przekonywać Cię, że Twoje pieniądze są zagrożone i aby je ochronić trzeba “zweryfikować konto” i/lub wykonać “próbny przelew”. Jeden ze scenariuszy zakłada także informację, że pieniądze zniknęły już z konta, a także, że konieczna jest instalacja oprogramowania na komputerze lub smartfonie. 

Co wtedy należy zrobić? 

  1. Nigdy nikomu nie podawaj swoich danych - prawdziwy pracownik banku nigdy nie zapyta Cię o login i hasło do konta.
  2. Nigdy nie instaluj aplikacji, do których namawia Cię dzwoniąca osoba
  3. Uważnie przeczytaj komunikaty autoryzacyjne przed zatwierdzeniem transakcji płatniczej.
  4. Nigdy nie potwierdzaj transakcji, których nie zlecasz. Jeśli to zrobisz, oszuści mogą otrzymać do Twojego komputera i smartfona. A wtedy już tylko krok do przejęcia konta bankowego i utraty pieniędzy.

Padłeś ofiarą kradzieży z konta bankowego - co możesz zrobić?

Jeśli zauważysz, że na Twoim koncie zostały wykonane nieautoryzowane transakcje, jak najszybciej skontaktuj się z bankiem. Zgłoś zdarzenie, zastrzeż swoją kartę i zmień dane do logowania - zarówno w aplikacji, jak i bankowości elektronicznej. 

Na powiadomienie banku masz 13 miesięcy, jednak im wcześniej - tym lepiej. Zawiadom także policję. 

Jeśli Twoja reklamacja zostanie z jakichś powodów odrzucona, złóż wniosek do Rzecznika Finansowego lub lokalnego rzecznika konsumentów - z pewnością pomogą rozwiązać tę sprawę. 

Jakie obowiązki ma bank w tym przypadku? 

Po pierwsze - Twoje zgłoszenie/reklamacja powinny zostać rzetelnie przeanalizowana i rozpatrzona

Zgodnie z obowiązującym prawem, bank w terminie jednego dnia roboczego powinien oddać konsumentowi skradzioną kwotę i wyjaśnić sprawę. 

WAŻNE! Jeśli klient w jakimś stopniu ponosi odpowiedzialność za całe zdarzenie, bank po dokonaniu zwrotu powinien ocenić na ile to on ponosi winę. Wówczas bank może domagać się oddania części zwróconych środków. 

Jeśli bank odmawia zwrotu środków i jednocześnie są podejrzenia, że konsument padł ofiarą oszustwa, sam powinien powiadomić o tym organy ścigania. Bank nie może odmawiać zwrotu środków i uzależniać tego od zgłoszenia przez konsumenta sprawy na Policję.

Żyjemy w trudnych i jednocześnie pięknych czasach. Mimo wszystko koniecznie musimy być czujni i rozważni każdego dnia. Mamy nadzieję, że dzięki nam będzie to trochę łatwiejsze. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: 

Jak stworzyć budżet domowy seniora i nim zarządzać?

Jak uzyskać refundację MOPS, PCPR i PFRON? 

Jak planować wydatki przy niskiej emeryturze?

Komentarze

Napisz komentarz

Lista życzeń Koszyk
Kontakt 531 955 585
[email protected]